עיתון הוול סטריט ג'ורנל ערך לאחרונה מחקר המראה כי מודעות פרסומת של מוצרי גוגל וחברת האם שלה, אלפבת, תופסות 91% מתוצאות החיפוש של מוצרים כגון מחשבים ניידים, שעונים חכמים, רמקולים וגלאי עשן.
העיתון ערך מחקר במהלכו עבר על יותר מ-25,000 דפי אינטרנט וביצע אלפי חיפושים למוצרים שונים. כמעט תמיד הופיעו מודעות פרסומת של גוגל בתוצאות החיפוש העליונות ודחקו מודעות של חברות מתחרות במורד תוצאות החיפוש.
ממצאי המחקר הועברו לתגובתה של גוגל, אך האחרונה טוענת כי היא עובדת על פי מדיניות שיווק ורכישת שטחי פרסום מחמירה וכי היא פועלת במודע על מנת שלא להשפיע לרעה על תמחור מודעות פרסומת בתחומים בהם היא פועלת.
יחד עם זאת, זמן קצר לאחר שתוצאות המחקר הועברו לעיונה של גוגל, בדיקה חוזרת הראתה כי רבות מן המודעות שהופיעו במחקר נעלמו מתוצאות החיפוש העליונות של מנוע החיפוש ונוספו לתוצאות גם מודעות פרסומת של חברות מתחרות כמו אפל, לנובו ואחרות.
למרות הצהרתה של גוגל, ביולי שעבר ספגה האחרונה האשמות מצד הנציבות האירופית אשר טענה כי גוגל עושה שימוש לרעה בדומיננטיות שלה בתחום הקניות המקוונות וכי פרקטיקות הפרסום שלה פוגעות בתחרות.
גוגל הכחישה את ההאשמות. על אף כי תוצאות המחקר אינן מחמיאות לגוגל, ישנם הטוענים כי ההטיה לכאורה בתוצאות החיפוש הינה למראית עין בלבד וייתכן כי מדובר בסך הכל בתוצאה הנגזרת מנכונותה של גוגל לשלם יותר עבור שטחי פרסום או מאסטרטגיית פרסום ממוקד טובה יותר.
עוד טוענים אנליסטים כי ייתכן והמחקר שנערך על ידי הוול סטריט ג'ורנל נגוע בעצמו בפגמים. לדברי אותם אנליסטים, תהליך המכירה של שטחי פרסום באינטרנט הוא אוטומטי לגמרי ומנוהל כולו על ידי אלגוריתמים. ייתכן והבעיה הספציפית נעוצה באופן הפעולה של האלגוריתם ולאו דווקא בהתנהלותה של גוגל, אם כי זוהי סוגיה רחבה יותר שיש לבדוק.