רצח בשידור חי – פייסבוק מתמודדת שוב עם הפצת תכנים אלימים


בערב חג הפסחא האמריקני יצא אדם בן 37 לרחובות קליבלנד במטרה להרוג.




הרוצח יצא עם רכבו לנסיעה, עצר ליד הולך רגל, החליף עמו מספר מילים ולאחר מכן ירה בראשו.




הרוצח העלה לפייסבוק סרטון באורך כדקה של הרצח ולאחר מספר שעות העלה סרטון נוסף, בו הוא מסביר לכאורה מה הניע אותו לביצוע המעשה.  




שני הסרטונים הופצו ברשת החברתית וכן ברשת טוויטר על ידי משתמשים ששיתפו את הסרטונים שוב ושוב, עד לנקודה בה נכדו של הנרצח פרסם הודעה בטוויטר בה הוא מבקש בתחינה ממשתמשים להפסיק להפיץ את הסרטונים ולדווח על משתמשים אחרים שממשיכים להפיצם.




העובדה כי הסרטון היה זמין ברשת החברתית למעלה משעתיים בטרם הוסר הולידה גל של ביקורות קשות נגד הנהלת פייסבוק ובהקשר רחב יותר, על יכולתה ורצונה של החברה לפקח על תכנים המפורסמים אצלה ולסנן אותם.




פייסבוק, מאז החלה לאפשר פרסום של סרטוני וידאו ותוכן חי אחר, הצהירה בעבר כי אין בכוונתה להפוך לחברת מדיה המתווכת למשתמשים את התוכן המתפרסם בה, אך ככל שהחברה נמנעת מלהתערב או מגיבה באיטיות, כך מתאפשר פרסום של תכנים אלימים, מיניים ופוגעניים אחרים והחברה הופכת חשופה לביקורת הולכת וגוברת.




בעקבות מקרה הרצח האחרון, אמר סגן נשיא פייסבוק כי מדובר בתוכן הנוגד בתכלית את תנאי השימוש של פייסבוק וכי היה עליו להיות מוסר במהירות האפשרית. עוד הוסיף כי החברה עושה מאמצים להקטין את זמן התגובה שלה לנוכח תכנים כאלה ולשפר את תהליכי הפיקוח על תוכן. על פניו נראה כי החברה מבינה כי יש לה אחריות להסיר תכנים מסוימים, בעיקר במקרים של פרסום פשעים או דברי תועבה, אך לא ניתן להתעלם מן המצב הבעייתי בו נמצאת החברה.




פייסבוק אינה לבדה בהתמודדות מסוג זה. גם חברות אחרות דוגמת טוויטר, אמאזון וגוגל, אשר השקיעו משאבים ומאמצים על מנת לאפשר לנו לחשוף ולחלוק רגעים אישיים עם העולם כעת עומדות בפני קריאות לעשות בדיוק ההיפך ולאפשר הסרה יעילה של תכנים, כאשר אלה חוצים קווים אדומים של חוק ומוסר. אם עד כה החברות עודדו אותנו לחלוק כמה שיותר מידע, הרי שכעת הן מתחבטות בשאלה כיצד והאם ל"חנך" את משתמשיהן לחסוך מאיתנו מידע אחר.




במובן מסוים קל "להיטפל" לפייסבוק בגלל קהל משתמשיה העצום ומידת השפעתה על השיח הציבורי וקל יותר לדון בפייסבוק כבסוג של מקרה בוחן, ממנו ניתן להסיק על אחריותן הכללית של חברות אינטרנט ורשתות חברתיות לתכנים המתפרסמים בהן או באמצעותן.




קבוצות מסוימות בארצות הברית דוגמת איגוד חירויות האזרח מפעילות לחץ מתמשך על פייסבוק לנהוג בשקיפות רבה יותר בכל הנוגע להליכי סינון התוכן שלה ואף קראו לה להסכים לביקורות חיצוניות על מדיניות ניהול התוכן שלה.




אך העניין לא כל כך פשוט גם אם פייסבוק רוצה בכך – בסיס המשתמשים הרחב שלה מקשה במידת מה על המשימה של פיקוח על תכנים ומצריך שימוש משולב באמצעים המבוססים על אלגוריתמים לסינון תכנים, יחד עם מערכת יעילה לדיווח של משתמשים על תכנים בלתי הולמים. זאת לצד הצורך להיזהר מסינון יתר של תכנים שאינם בהכרח מפרים את המדיניות.




כך או כך, נראה כי לא יהיה מנוס מלהתמודד עם הסוגיה ולהחליט מהו האיזון הנכון בין אינטרסים כלכליים ומסחריים לבין צורך הולך וגובר המגיע מן השטח להפעלת צנזורה מסוימת על תכנים.




© כל הזכויות שמורות